Online rad s djecom – da ili ne?

Online rad s djecom – da ili ne?

Prije nekoliko mjeseci sve nas je zatekla nova, nepoznata situacija potpunog lockdowna. Razmišljala sam što u toj situaciji mogu napraviti za obitelji s kojima radim. Pustiti ih, jednostavno nije bila opcija. Kao stručnjak u području rane intervencije prepoznala sam prednost podučavanja i pružanja podrške putem online savjetovanja. Za vrijeme pandemije koronavirusa virtualna podrška bio je jedini način pružanja usluga djeci s razvojnim odstupanjima i njihovim obiteljima. Pandemija još uvijek nije iza nas  stoga vas želim bolje upoznati s online susretima, prednostima, izazovima i njihovom tijeku.

Što je to virtualna (online) podrška?

Virtualna podrška u literaturi spominje se još i kao tele-rehabilitacija, tele- zdravlje, virtualna kućna podrška, a NeuroArt provodi ju kroz uslugu online savjetovanja. Više o ovoj usluzi u NeuroArtu  saznajte ovdje. Određena usluga, putem informacijske i komunikacijske tehnologije, pruža se klijentu s udaljenog mjesta. Ovakav način rada prisutan je već duže vrijeme, a u medicini se često koristi za zahtjevnija područja primjene npr. kod medicinske podrške astronautima.

Kako izgleda virtulani (online) susret?

Baš kao što rad u kabinetu ima svoja pravila i strukturu tako i virtualna podrška ima svoja pravila koja su nužna kako bi ovakav način rada bio maksimalno kvalitetan i učinkovit.  Trajanje jednog online susreta je 45 min.  Koraci koji nas vode do uspješne suradnje opisani su u nastavku.

  1. Nakon prvog kontakta roditelji potpisuju suglasnost koja opisuje način provođenja online savjetovanja.
  2. Prije prvog susreta, a u dogovoru s vama, važno mi je da putem video snimaka upoznam vaše dijete i njegovo funkcioniranje u svakodnevnoj okolini. Video snimke koriste se isključivo u svrhu online savjetovanja.
  3. Dogovaranje prvog susreta, odabir platforme putem koje će se on održati te informacije o načinu i intenzitetu rada.
  4. Tijekom prvog susreta zajednički dogovaramo način na koji ćete svakodnevne interakcije prilagoditi potrebama djeteta i tako pridonijeti razvoju i učenju novih vještina. Vodim vas kroz određenu aktivnost kako bi bili sigurni da ju provodite na ispravan način.
  5. Susret završavamo kratkim osvrtom i planom za rad do našeg idućeg susreta.

Moje iskustvo u ovakvom načinu rada, kao i rezultati istraživanja iz ovog područja, potvrđuju kako virtualna podrška ima brojne prednosti.

  • Podučavanje roditelja – temelj rane intervencije je podučavanje roditelja. Naš zadatak je da vas naučimo kako prilagoditi svoje ponašanje, komunikaciju, pokrete i reakcije potrebama vašeg djeteta. Tijekom svakodnevnih aktivnosti koje kroz dan provodite (npr. hranjenje) stvaraju se prilike za učenje i poticanje razvoja. Nije nužno potrebno da izdvajate posebno vrijeme za rad s djetetom. Živimo užurbano i uvijek nam nedostaje vremena za sve obaveze. Ako razumijete način na koji vaše dijete funkcionira možete kreirati svakodnevicu koja će biti poticajna. Kroz online savjetovanje taj proces prolazimo zajedno.  Takvim pristupom smanjujete stres i frustracije kod djeteta ali i kod sebe.  Osnaživanjem vas tijekom rada pomažem vas da ojačate svoje roditeljske kompetencije, samopouzdanje  i tako postajete aktivniji sudionik habilitacijskog procesa. Sve to dovodi nas do boljeg funkcioniranja obitelji kao cjeline. Vjerujem da svaka obitelj može postići željenu obiteljsku dinamiku.
  • Dijete uči u svom domu – često tražim roditelje video snimke djece iz njihova doma upravo zato što su u prirodnoj okolini najopušteniji. Tek tada mogu pokazati sve što znaju. Kada im poznato okruženje organiziramo na adekvatan način stvaramo  kvalitetno okruženje za razvoj. Dijete se ne mora nositi s nepoznatom okolinom i ljudima  te se mozak se može usmjeriti na učenje. Prisutnost ostalih članova obitelji omogućuje tranziciju naučenih vještina.  Kontinuirani rad dovodi do razvoja novih vještina, a često se smanjuju nepoželjni oblici ponašanja.
  • Dostupnost stručnjaka – Ovakav način podrške olakšava dostupnost terapijskih usluga.  Često obitelji moraju putovati do stručnjaka što je dodatno opterećenje – vremensko, financijsko i organizacijsko. U takvim situacijama učestali su nekontinuirani dolasci na terapijske susrete što umanjuje mogućnost napretka. Kroz virtualnu podršku stručnjaci su dostupni i obiteljima koji žive u udaljenijim mjestima.

Izazovi virtualne podrške

Bilo koji način rada donosi sa sobom određene izazove. No, zajedno ih možemo prevladati i stvoriti čvrste temelje na kojima će vaše dijete odrastati.

Često roditelji nisu sigurni može li ovakva podrška biti jednako učinkovita kao i ona u kabinetu. Istraživanja pokazuju da djeca koja su korisnici virtualnih usluga napreduju jednakim intenzitetom ili više u odnosu na one koji primaju podršku unutar kabineta. Kako bi lakše pratili napredak postavljamo ciljeve koji će olakšati vaše svakodnevno funkcioniranje, a koji će biti lako mjerljivi. Ako iz tjedna u tjedan možemo staviti kvačicu na određeni cilj vidjet ćemo smisao u ovakvom načinu rada, a  održat će nam motivaciju za nastavak rada.

Dijete koje treba podršku stručnjaka nije jedino u obitelji i bojite se kako bi to mogao biti ometajući faktor tijekom online savjetovanja? Uz malo organizacije ovakvu situaciju možemo pretvoriti u prednost. Uključivanjem ostalih članova obitelji u rad s djetetom pridonosi kvaliteti i omogućuje tranziciju naučenih vještina na ostale članove.

Tehnologija nas ponekada zna iznevjeriti, no zato uvijek imamo plan b.  Prije samog susreta, zajedno prolazimo detalje tehničkih uvjeta, a platforma koju najčešće koristim ne zahtijeva dodatne instalacije te time olakšava korištenje.

Mi terapeuti,  naučeni smo na direktan, „live“ odnos i rad s djecom i njihovim obiteljima. Biti prisutan „sada i ovdje“ s djetetom izniman je osjećaj. Ne mogu se zamisliti nigdje drugdje osim s djecom u kabinetu. No, ponekad je potrebno prilagoditi se novim okolnostima i prihvatiti izazove. I moram priznati, s jednakim uzbuđenjem provodim online susrete kao i one u kabinetu. Pratiti obitelji na njihovom putu,  gledati kako s uzbuđenjem otkrivaju potencijale svog djeteta jednak je osjećaj i „live“ i „online“.

Iz kojeg god razloga da se odlučite za virtualnu podršku zajedno ćemo prolaziti sve izazove i slaviti uspjehe.

✔️Pomažem roditeljima da unutar prve godine života svog djeteta nauče kako se ono razvija  i kako razvija svoje vještine. Kroz usluge koje sam napravila za vas naučite kako im pomoći da stvore kvalitetne temelje za daljnji razvoj. 

✔️Roditeljima neurorizične djece pomažem da uz stručno vođenje, podršku i tretmane savladaju razvojne izazove svog djeteta.

✔️Vjerujem da svaka obitelj, kroz koje god izazove prolazi, svojim tempom i na svoj način može postići željenu obiteljsku dinamiku. 

✔️Svi izazovi kroz koje trenutno prolazite mogu biti lakši uz moju pomoć. Kroz tretmane, edukacije i savjetovanje koje provodim olakšavam vašu svakodnevicu i zajedno stvaramo čvrste temelje na kojima će vaše dijete odrastati. 

Tekst napisala:

bacc.physioth., Iva Barić, praktičar rane intervencije
USC/WPS certificirana za provedbu Ayres terapije senzoričke integracije®,
primjenu i interpretaciju Testa senzoričke integracije i praksije
Certificirana za provedbu MAES® pristupa u terapiji
Certificirana za provedbu Procjene kvalitete spontane motorike (General Movement Assessment)